Projekt CM33

Pod tym kodowym oznaczeniem kryje się nowy projekt na KickStarterze. CM33 to projekt niezwykle płaskiego obiektywu, który ma być wyposażony w niezwykłe możliwości dzięki użyciu czegoś co autorzy nazwali „mods„.

Ale zacznijmy od podstawowych danych:

  • ogniskowa 33 mm
  • jasność 2.0
  • ostrość od 140 mm
  • mocowanie: do bezlusterkowców formatu APS-C

cm33

Obiektyw ma być niezwykle płaski co pomoże uzyskać dużą ostrość bez zniekształceń porównywalną z najlepszymi obecnie dostępnymi obiektywami tylko wielkość obiektywu będzie znacznie mniejsza. Obiektyw będzie można „rozbudowywać” dokręcając moduły z przodu. Nie potrzebujesz filtrów to masz najbardziej płaski obiektyw. Potrzebujesz jednak filtry to dodajesz „kawałek” obiektywu i masz możliwość używania filtrów. Tu też miejsce w przyszłości na dodatkowe moduły optyczne tak jak to już Sony zrobiło w swoim 28 mm/f2.0 gdzie z przodu dokręca się albo przystawkę szerokokątną albo fisheye.

Kolejna ciekawa funkcja to Focus Finder. Po jego włączeniu widzimy na podglądzie dokładną głębię ostrości (obraz jest jasny cały czas!) dzięki czemu szczególnie przy zdjęciach przedmiotów możemy ustalić bardzo dokładnie głębię ostrości.

I na koniec całkowita nowość: MODS.  Coś co znamy z gier komputerowych – mody zmieniają nam świat gry. Tu też będą zmieniać ale całkowicie charakter zdjęć uzyskiwanych z takiego obiektywu. W obiektywie patrząc w przekroju można wyróżnić dwie grupy soczewek (ale w sensie fizycznym, a nie tak jak się opisuje budowę optyczną obiektywu) i właśnie dokładnie między nie, w miejscu gdzie krzyżują się promienie światła przechodzące przez obiektyw wkłada się MODSy.

Wygląda to jak karta SD z cieniutkim szkiełkiem i to od niego zależy jaki efekt uzyskamy. Na rysunku wyżej to te trzy elementy z prawej strony. No ale po co wszystko? Przecież są filtry. No nie do końca. Filtrami nie da się uzyskać takich efektów gdzie jest zachowana ostrość detali ale pojawia się bajkowe rozświetlenie, albo rozmycie możliwe do osiągnięcia tylko przez użycie specjalnie skonstruowanych obiektywów. Tu możemy mieć jeden obiektyw i np. 20 szt MODów, które odpowiadają za zmianę jego właściwości tak, jakbyśmy mieli 20 obiektywów w torbie.

Co ważne położenie MODów jest takie, że ewentualny kurz nie wpływa na obraz tak jak pyłki na matrycy. Obraz może być bardziej miękki ale nie zdegradowany przez plamy. Pomysł jest niezwykle ciekawy i co prawda plany finansowe mają niezwykle ambitne autorzy pomysłu, ale trzymajmy kciuki.

Więcej poczytajcie na: https://www.kickstarter.com/projects/modulaoptical/cm33-compact-manual-focus-lens-for-mirrorless-with

Krzysztof Kobus – TravelPhoto.pl